مغز و تنظیم متابولیسم چربی

 27 ژانویه 2015- آترواسکلروز- سخت شدن عروق- می تواند با انباشته شدن و رسوب چربی در جدار عروق خونی و تشکیل پلاک که یکی از علل اصلی بیماری قلبی عروقی است، کمک کند. حال محققان نشان داده اند بین چگونگی تنظیم متابولیسم چربی و امکان توقف آترواسکلروز ارتباطی وجود دارد.

 با این کشف روش های حفظ سلامت قلب گسترده تر شد، درحقیقت مغز می تواند به مقابله با سخت شدن سرخرگها کمک کند. دکتر  yueاز گروه فیزیولوژی دانشکده پزشکیو دندانپزشکی دانشگاه آلبرتا می گوید: مغز می تواند از وجود اسیدهای چرب که واحدهای ساختمانی مولکولهای چربی هستند مطلع شده و کبد را به کاهش تولید چربی مجبور کند.

 نتایج این تحقیق در مجله ی Nature communicationsمنتشر شد.

دکتر yueمی گوید: وجود دیسلیپیدمیا (وجود مقادیر غیرطبیعی چربی درجریان خون) برای سلامت مضر بوده  و می تواند به چاقی و اختلالات مرتبط با چاقی نظیر دیابت نوع 2 و آترواسکلروز منجر شود. به همین دلیل چنانچه بطریقی بتوانیم مقدار چربیها را درخون کاهش دهیم می توانیم  شانس ابتلا به دیابت و بیماریهای  قلبی عروقی را )که نتیجه ی آترواسکلروز است) پایین آوریم.

دکتر yueمی گوید: تزریق اسید اولئیک به مغز سبب ایجاد سیگنالی از ناحیه ی هیپوتالاموس به کبد می شود که ترشح  چربی را در کبد کاهش می دهد. اسید اولئیک یک اسید چرب غیراشباع مونواست که  در طبیعت یافت می شود. چربی مترشحه از کبد مملو از تری گلیسریدها و لیپوپروتئین با دانسیته ی کم است (LDL).این مجموعه ی چربی نوعی لیپوپروتئین است که درصورت بالا رفتن آن در خون می تواند خطرناک باشد زیرا موجب بروز آترواسکلروز می شود.

دکتر yue  با در نظر گرفتن این ارتباط مغزی- کبدی به این نتیجه رسید که این ارتباط درافراد چاق عمل نمی کند، درنتیجه سطح چربی خون معمولاً در این افراد بالا می رود. در یک مدل چاقی القا شده توسط رژیم غذایی که به مقاومت به انسولین و پیش دیابت منجر می شود، وجود اسیداولئیک، سیگنال کاهش تولید چربی از مغز به کبد را فعال نمی کند.

 یافته های دکتر yue  نشان می دهد این سیگنال معیوب را می توان دور زد  و راههای دیگری را برای تحریک چنین عملکردی در بیماران چاق کشف نمود. این مطالعه به طور بالقوه می تواند بر چگونگی درمان چاقی و دیابت تأثیر گذارد.

قدم بعدی دکتر yue  بررسی چگونگی تشخیص ترکیبات دیگر توسط مغز نه تنها برای تنظیم ترشح  چربی کبدی بلکه برای تولید گلوکز در کبد است که عامل اصلی در بروز دیابت می باشد.

دکتر yueبه عنوان یکی از اعضاء گروه  سلولی و مولکولی چربیها درموسسه ی دیابت آلبرتا می گوید: این زمینه بزرگ و جدید از علوم اعصاب به تحقیقات در زمینه ی بیماریهای متابولیک کمک می کند، تاکنون به اندام های محیطی درکنترل قند و چربی توجه شده بود، این موضوع بسیار هیجان انگیز است که مغز به عنوان ارگانی که بر سلامت ما کنترل زیادی دارد در متابولیسم چربیها و قند نقش مهمی را ایفاء می کند.

منبع:www.sciencedaily.com/releases/2015/01/150127122544.htm